Wat is de betekenis van D.O.F in de fotowereld Gerrit / P-t?

Stel hier algemene vragen over fotografie.
Post Reply
User avatar
raoul
Actieveling
Actieveling
Posts: 61
Joined: Sun 23 Nov 2008, 12:11

Wat is de betekenis van D.O.F in de fotowereld Gerrit / P-t?

Post by raoul »

Graag indien mogelijk een woordje uitleg, met enkele vb als het kan natuurlijk.
En hoe werkt dat programma'tje dat men kan downloaden ??? :roll:
Gerrit

D.O.F in de fotowereld..

Post by Gerrit »

DOF = Depth of Field (of Focus) / vertaald naar het Nederlands: SCHERPTEDIEPTE.

Ook als je gewoon kijkt naar een voorwerp is er een zone van scherp zicht en daarbuiten zie je iets minder scherp. Kijk maar eens van vrij dichtbij naar je hand ... je kan scherpstellen, maar de rest wordt wazig. Bij dezelfde 'experimentele opstelling' focus je nu naast je hand op de verte, je hand wordt wazig! Lenzen, dus ook de ooglens hebben een beperkte scherpstelling, zeg maar DOF. Bij ons oog valt dit veld goed mee hoor, terwijl dit bij fotolenzen soms vrij beperkt is.

Gebruik je b.v. een breedhoeklens, dan zal je scherptediepte nogal groot zijn.
Ook de opening van het diafragma speelt een grote rol!
Hoe kleiner het gaatje, dus een groter F-getal, hoe scherper de foto eigenlijk wordt. Feitelijk vergroot daardoor de DOF.

De uiteindelijke DOF kan je bij de meeste lenzen zien op de aanduidingen:

Image > Zo is bij deze 18 mm nikkor-lens bij de focusstand oneindig, dus scherpgesteld op een voorwerp in de verte , bij F16 (diafragma) alles scherp vanaf 0,7 m tot oneindig. Als je goed kijkt zal je ook zien dat bij F8 die DOF al een flink eind ingekort is ... zowat vanaf 5 ft of ca. 1,5 m.
Uiteraard blijft bij deze lens de volledige DOF groot.

Image > Dit verandert echter snel als je overschakeld naar lenzen die slechts een klein deel van de realiteit kunnen laten zien, telelenzen en uiteraard macrolenzen! Een micro-nikkor 60 mm heeft bij F16, focus-afstand ca. 0,7 m, nog een DOF van amper 20 cm! Alleen die onderwerpen die binnen die 20 cm vallen, dus 10 v
Gerrit

Een paar voorbeeldjes?

Post by Gerrit »

Een voorbeeld ter illustratie van het DOF-effect op onderwerp-losgekomen-van-omgeving:

Image > F8 * 1/1000 s.

Stel je voor dat ook de bergen op de achtergrond scherp zijn, dan 'verdwijnt' het koppeltje Steltkluut toch gewoon in de lucht? Nu zijn dit m.i. onmiddellijk de blikvangers in de foto, wat uiteraard ook de bedoeling is. En toch blijf je een indruk hebben van het landschap waarin die beestjes rondvliegen: Laguna Fuente de Piedra, Andaluc
Gerrit

DOF-master

Post by Gerrit »

Handig programma'tje voor het bepalen van de DOF, vooral uiteraard bij macro-opnames.
Klik hier als je het setup-bestand wilt downloaden.

Eigenlijk is dit een toepassing om een DOF-kaart af te drukken en te assembleren tot een draaischijf om mee te nemen te velde!
Je kan je verschillende lenzen op die manier voorzien van een handige schijf, waarmee je voor je je foto gaat maken kunt uitkiezen welke A-instelling je zal gebruiken. Zo 'zie' je meteen hoeveel scherpteruimte je in je foto zal hebben.
Ik heb wel eens gekeken om een en ander uit te leggen hier, maar het lijkt mij eenvoudiger om het programma daadwerkelijk te installeren op je eigen computer (free-ware) en dan zelf eens te gaan grasduinen in de bijgeleverde handleiding?
Het is echt een handig ding, maar het vraagt een beetje lees- en denkwerk om tot een goed resultaat te komen. Gewoon uitproberen en eens een assemblage afdrukken en uitwerken. Je zult zien dat het uiteindelijk ook weer niet z
User avatar
raoul
Actieveling
Actieveling
Posts: 61
Joined: Sun 23 Nov 2008, 12:11

Re: Wat is de betekenis van D.O.F in de fotowereld Gerrit / P-t?

Post by raoul »

Bedankt gerrit, als dit niet duidelijk overkomt dan weet ik het ook niet meer hoor,dit is uitleg van de bovenste plank, duidelijk omschreven met een heel mooie vb als toelichting, tof .
Als opmerking moet ik in mijn geval geven dat die libel getrokken is geweest met mijn gewoone standaard lens, die bijgeleverd is bij het toestel, 18-55 en f van 3.5 -5.6 , ze stond op automatisch scherpstellen, en ik moet eerlijk toegeven ik heb het geluk gehad dat het beestje heel moe moet zijn geweest want ze kwam als het ware poseren voor mij op een afstand van 1 a1.5 m aan de waterkant, ik heb meerdere opnamen genomen en deze kwam er als scherpste uit, niet gemakkelijk omdat je ergens de tijd niet hebt om te vragen aan moeder natuur effen stil te zijn he !!!! ik zal de andere foto's er ook op zetten zo zal je een beter zicht hebben van de afstand tussen het beestje en mij ( op mijn eigen album ok )
Gerrit

Re: Wat is de betekenis van D.O.F in de fotowereld Gerrit / P-t?

Post by Gerrit »

Libellekes al van comment voorzien, Raoul.

Voor macro-opnames werk ik meestal in MF-stand, zodat ik meer controle heb over de preciese plek van focus in het beeld.
Natuurlijk kan dit bij snelle insecten wel eens tegenvallen om snel bij te sturen en dan kan AF w
Gerrit

D.O.F > tabellen

Post by Gerrit »

Voor wie niet meteen overweg kan of wil met het programma'tje DOF-master heb ik nog een paar leuke adresjes op de website van dit programma ...
  • Depth of Field Table, waarbij je een en ander kunt ingeven i.v.m. het gebruikte fotomateriaal.
  • DOF-calculator. Hier kan je online de DOF laten berekenen, opnieuw met invoering van een aantal parameters.
En dan is er - speciaal voor de landschapsfotografen onder ons - zoiets als Hyperfocal Distance ...
Zonder hier nu in een technische uitleg te vervallen kan ik eenvoudig stellen dat elke lens een zg. 'hyperfocale afstand' beschikt. Betekent eigenlijk dat je de lens zo instelt dat je de grootst mogelijke DOF bekomt voor de gekozen diafragma-opening.
Stel je volgende situatie voor:
Je wilt een foto maken van een landschap, waarbij je zo veel mogelijk van de objecten in focus hebt. Dus zowel de zaken op de voorgrond als de achtergrond scherp!
Normaal ga je voor landschappen de lens instellen op 'oneindig'. Ga je voor AF, dan zal de lenscomputer focussen op de objecten in de verte, zodat ook dan op 'oneindig' wordt scherpgesteld. Nu je al iets weet over DOF, begrijp je dat de DOF-zone reikt van enige afstand v
Gerrit

Hyperfocal DOF ...

Post by Gerrit »

Nog een kleine aanvulling bij Hyperfocal Distance (HyDi):

Vooreerst ben ik daarnet vergeten te vermelden dat bij Hyperfocal de DOF zich uitstrekt van
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests