sneeuw fotos hoe?

Stel hier algemene vragen over fotografie.
Post Reply
fotoman

sneeuw fotos hoe?

Post by fotoman »

goede morgen een vraagje, het is altijd gaaf om fotos te maken als het wit in ons landje.is :?: maar ik heb dan toch altijd een probleem om de fotos
goed te krijgen zoals het goed instellen van de witbalans ,overbelichten ,enz . nu was ik er bijna maar weet er iemand hoe het zit met de belichtings ,
instellingen als je de flist gaat gebruiken wat moet ik dan doen ?

groetjes leon
Gerrit

Re: sneeuw fotos hoe?

Post by Gerrit »

Fotograferen van sneeuw(landschappen) is altijd een vrij moeilijke klus om tot goede resultaten te komen!
Ofwel bereikt je foto een bijna pijnlijk niveau van witte uitgebeten vlekken, totaal overbelicht dus, ofwel haalt je sneeuw hoogstens grijs of nog erger, je loopt een blauwtje op ...

Oorzaak?
De lichtmeting in de camera!
Omdat de belichting van de camera altijd zoekt naar midden grijs 'denkt' het toestel bij een onderwerp met veel lichte patijen (ochtend mist en sneeuw b.v.) "oh, wat krijg ik hier veel licht binnen ... dus maar even de ogen dichtknijpen", wat wij zelf trouwens ook spontaan doen in die omstandigheden. Technisch gesproken betekent dit dat de camera het diafragma wat meer zal sluiten, ev. een kortere belichtingstijd of een combinatie van beide zal kiezen. Hierdoor zal je volledige beeld onderbelicht zijn! Dus grijs, of blauwe sneeuwpartijen. Oplossing? Een paar stops overbelichten! Lijkt bij die felle lichtomstandigheden totaal tegengesteld aan de spontane beredenering die je zou willen maken, niet?
Probeer maar eens enkele foto's te maken met verschillende belichtingsinstellingen, b.v. van een wit blad papier met wat tekst ... Je zal wel zien dat het beste resultaat bekomen wordt bij overbelichten. Hoeveel precies overbelichten hangt uiteraard af van de gegeven omstandigheden. Moeilijk zomaar in een tip te gieten, over naar ervaring zou ik zo zeggen. Maar over het algemeen mag je stellen dat je bij zonnige omstandigheden best voor een paar stopjes mag gaan. Maar, als vlakbij iets te vinden is waar hetzelfde licht opvalt als op ons onderwerp en dat neutraal van tint is kunnen we eerst daarop meten met de lichtmeter op de stand spotmeting, de belichting behouden en dan het onderwerp fotograferen. Neutraal is bijvoorbeeld gras. Daarop kan je vergelijken. Er worden ook speciale kaartjes verkocht die die neutrale tint bezitten, die worden grijskaarten genoemd. Ook het grijs van je fotozak of jas kan dienst doen.

Nog een tip:
Als je camera dit kan, dan zou ik in het begin vooral werken met de bracketing-functie, waarbij verschillende foto's gemaakt worden met diverse belichtingsstappen. Achteraf op je pc kan je dan de beste eruithalen. Via de exif-gegevens kan je dan 'leren' wat de beste instellingen zijn.
Wat je ook kan overwegen is dergelijke foto's in RAW te schieten en achteraf op je pc de foto te bewerken en te zien bij welke belichtingscompensatie je het beste resultaat bereikt. En dit onthou je dan weer voor het schieten van correct belichte plaatjes in het veld. Vroeger kostte die leerschool mij behoorlijk veel geld want al die slechte dia's werden uiteraard naar de vuilbak verwezen! *Ai* Toen had ik de gewoonte om bij moeilijke omstandigheden de camerainstellingen in een notitieboekje te noteren ... Nu kan je die instellingen altijd terughalen via de eigenschappen van het fotobestand of de exif-gegevens.

Let ook hier eens op:
Bij onderwerpen met veel donkere delen zullen de lichtere objecten altijd wat overbelicht raken. Onderbelichten is dan de oplossing.

Ter illustratie een paar beelden die ik gisteravond geschoten heb voor mijn fotoproject "Avondlucht":
(Op heel lage resolutie gemaakt, alleen ter illustratie van het belichtingseffect)

Image

Omdat het een avondbeeld betreft heb ik maar weinig overbelicht ... zo kon ik het avondgrijs wat bewaren. Afgewerkt en iets groter gepresenteerd: avondlucht (28).
fotoman

Re: sneeuw fotos hoe?

Post by fotoman »

eerst wil ik je bedanken voor de geweldige uitleg ik zal het nog wel een paar keer moeten lezen voor ik het helemaal ga snappen maar komt goed.
ik zal er nog wel even over moeten doen om goede fotos te maken van de sneeuw groetjes leon maar zo goed als u fotos maakt zal wel nooit lukken
prachtig hoor doeiiiiiiiiii
User avatar
raoul
Actieveling
Actieveling
Posts: 61
Joined: Sun 23 Nov 2008, 12:11

Re: sneeuw fotos hoe?

Post by raoul »

Hi Leon, gerrit heeft inderdaad reeds heel wat ervaring achter de rug en heel wat mooie foto's geschoten, maar een ding is ook waar en dat zegt gerrit ook vooraleer je de bijna perfecte foto hebt zijn er heel wat foto's aan voorafgegaan en bijna alle mogelijkheden van het fototoestel uitgestest om zo die ene mooiste foto te bekomen die je gewenst had ( de perfecte weergave van dat ene moment ) er zijn uiteraard heel wat hulpmiddelen zoals photoshop en andere programmas, die uw opname gemaakt in RAW kan bewerken, of via HDR in photoshop enz. En ook hier is het weer hetzelfde het ontbreken van de kennis om foto's te bewerken met dergelijke programma's. Persoonlijk heb ik 3 jaar avondschool gevolgd in Photoshop en nog ken je het programma en zijn mogelijkheden maar half, maar het helpt wel hoor ( alle een beetje hahah)
groetjes raoul en ook ik moet nog veel leren je bent heus niet alleen ;)
Gerrit

OEPS..

Post by Gerrit »

Begrijp me aub niet verkeerd. Ook
User avatar
raoul
Actieveling
Actieveling
Posts: 61
Joined: Sun 23 Nov 2008, 12:11

Re: sneeuw fotos hoe?

Post by raoul »

Hi Gerrit,
Alvast bedankt hoor dat je uw jaren lange ervaring en kennis met ons wil delen en problemen helpt te overbruggen, het is altijd een must iemand zoals U en meschien ook anderen van ons beperkt groepje van foto on line om de opgedane kennis der jaren op gebied van fotografie te kunnen en te mogen delen met elkaar. Thanks.
Maar momenteel heb ik en mogelijks een nog ander probleem namelijk dat ik niet meer kan inloggen of uitloggen opde site van fotos-online, geen commentaar meer kan geven, maar wel nog sterren, geen foto's kan uploaden, ik heb cor al reeeds op de hoogte gebracht van dit fenomeen, meschien ook bij U, laat ook ietske weten aan cor AUB.
Groetjes Raoul
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests