Perspectief bewerking door Raoul

Laat een foto zien waarover je vragen hebt.
Post Reply
User avatar
raoul
Actieveling
Actieveling
Posts: 61
Joined: Sun 23 Nov 2008, 12:11

Perspectief bewerking

Post by raoul »

Hi Gerrit, ik heb een testje gedaan met uw foto en hem aldus met perspectief recht gezet, je zal zien dat de gebouwen op de achtergrond nu ook recht komen te staan alsook de fontijn, ja normaal zou je een nieuw kader moeten maken, maar al bij al , ik vind het een PRACHTIGE OPNAME, ik ga dat ook eens uittesten, zoals je zo duidelijk hebt uitgelegd, bedankt alvast voor uw tips en of hoe je te werk bent gegaan.De aanpassing heb ik gedaan met adobe ph cs2.
groeten raoul
normal_GLG_Lisboa526 bewerkt.jpg
Gerrit

Perspectief > bewerking PSP

Post by Gerrit »

Leuk dat je creatief met mijn foto aan de slag bent gegaan, maar ...
Zonder een polemiek te willen openen, zou ik toch een en ander willen opmerken.

Als ik naar de bewerking kijk, dan staat de fontein idd recht(er) maar mijn ogen volgen vanzelf ook de vertikale lijnen in de achtergrond. En ik krijg zwaar de indruk dat de gebouwen naar links aan het vallen zijn. De laatste aardbeving in Lisabon dateert nochtans van enkele eeuwen geleden ... ;)
Volg je even mee?
Raoul, ik heb op jou voorstel tot perspectiefcorrectie wat lijnen getrokken. De rode volgen de fotolijnen, de groene staan 100% vertikaal ... Zie je wat ik hierboven bedoel?
In het midden staat het origineel ...

Image

Ik heb ook even snel (!), dus zonder zin voor afwerking (!), een nieuw bewerkingsvoorstel uitgevoerd in PSP XII:
  • Eerst en vooral moet het perspectief van het geheel blijven kloppen om geen verkeerde indrukken te krijgen.
    Dus eigenlijk alleen de fontein mag (moet) gecorrigeerd worden. Daarvoor selecteerde ik eerst de fontein, nu alleen grofweg. Normaal is dit een heel secuur werkje waar je uren zoet mee kunt zijn ...
  • Dan maak je een nieuwe laag van de selectie.
  • Je zorgt ervoor de de nieuwe laag de actieve laag is. En hierop laat je je perspectiefbewerking los.
  • Zo nodig moet je op de achtergrondlaag nog een en ander wegklonen. Uiteraard hiervoor de achtergrond eerst weer activeren.
    Heb ik hier niet gedaan waardoor de fontein bovenaan dubbel staat.
  • Tot slot van de hele actie voeg je de beide lagen samen tot
User avatar
raoul
Actieveling
Actieveling
Posts: 61
Joined: Sun 23 Nov 2008, 12:11

Re: Perspectief bewerking door Raoul

Post by raoul »

Yep, volledig met U eens, waar is het getrouw beeld van de werkelijkheid gebleven, ik begrijp je volkomen, maar het was alleen een vlugge bewerking hoor, ze is niet tot in de details uitgewerkt, gewoon weg effen aangetoond wat een eventuele mogelijkheid is om bepaalde delen van digitale foto's aan te passen.En dit is nu het moeilijke van de gehele zaak het zien van een getruceerde foto, als men zelf nooit op die plaats is geweest of niet weet hoe die plaats er in werkelijkheid uitziet.
Al bij al je bent een crack met alle respect hoor, we zullen nog heel veel leren van U; ;)
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest