foto level's

Stel hier algemene vragen over fotografie.
Post Reply
User avatar
raoul
Actieveling
Actieveling
Posts: 61
Joined: Sun 23 Nov 2008, 12:11

foto level's

Post by raoul »

Hi, op de site foto's online staat de st'maartenskerk, deze is aldus niet bewerkt met adobe photoshop, ik heb ze wel een 6 tal keren getrokkken met verschillende instellingen, groter/kleiner diafragma en andere sluitertijden ( les van Gerrit )ik dacht dat deze de beste keuze zou zijn. In zijn beoordeling spreekt Gerrit van " alle levels zijn evenwichtig " Wat wordt daar mee bedoeld ??? :oops:
Gerrit

Re: foto level's

Post by Gerrit »

Ah, Raoul ... geen reden om te blozen, hoor!
Eigenlijk heb ik zonder nadenken wat 'vak'jargon gebruikt. ;)

Met levels bedoel ik de belichtingsniveau's.
Je kunt dat best zien als je ofwel op je fototoestel, ofwel in PS of PSP naar het histogram van de foto kijkt. Ik denk dat je dit op jou toestel zelfs in de drie verschillende kleurbereiken apart kunt bekijken? Een aantal keer op de weergave-(pijltjes)-knop drukken. (Kijk zo nodig eens in de handleiding)
Zo kan je meteen zien of er delen van je foto overbelicht zijn b.v. Als de getoonde grafiek ergens 'uit' het kader vliegt, dan is dat deel uitgebeten, overbelicht dus. Plekken waar binnen de grafiek niets te zien is, zijn meestal onderbelicht en toegelopen.

In PSP X2 kan je het histogram van een geopende foto meteen oproepen door op F7 te drukken.

Als ik jou St-Maatenskerk-foto even download en zo bekijk zie ik dat er geen echt uitgebeten of dichtgelopen plekken zijn, dus alles is behoorlijk in balans. Wel ligt de hele histogram nogal 'hoog' in het kader. Dus is de foto over de hele lijn wat 'over' ...
Kan je heel eenvoudig corrigeren door in het histogram met de levels (niveua's) te spelen.

Opnieuw in PSP X2, maar in PS zal die functie er uiteraard ook zijn, kan je het aanpassingsscherm voor het histogram oproepen door Ctrl+shift+H in te drukken.
Met Voorbeeld op afbeelding aangevinkt kan je meteen zien wat je 'spielerei' met de levels doet. Ik zou eens beginnen met een voor een alle mogelijkheden uit te proberen, en wees vooral niet te voorzichtig want zolang je je bestand niet opslaat, gebeurt er natuurlijk niets definitiefs met je foto. Met Gamma wat lager, gecombineerd met het optrekken van Laag en het enigszins neerhalen van Uitvoer max. kan je b.v. al het verdonkeren bereiken ... Ook kan je nog wat spelen met Middentonen.


Meestal heeft dit werkje ook invloed op de kleurverdeling in je foto!
Dan moet je maar eens wat gaan Satureren ... 't Wordt hier bijna een cursus PSP. :D

Shift+H brengt je in PSP waar je moet zijn, en dan maar sleutelen aan het niveau van Verzadiging.

Belangrijke opmerking voor iedereen, zowel de PS- als de PSP-gebruikers.
Met digitale fotobewerking kan je je foto grondig verknoeien!
Eigenlijk heb je v
Gerrit

Re: foto level's

Post by Gerrit »

Raoul, ik heb even de test gedaan, gewoon eens snel-snel met je foto ...

Instellingen aangepast histogram:
  • Uitvoer max. = 235
  • Uitvoer min. = 0 (ongewijzigd)
  • Laag = 15
  • Hoog = 255 (ongewijzigd)
  • Gamma = 0,90 [1:1]
  • Histogram met overlayresultaat (aangevinkt)
Instellingen kleurtoon/helderheid/contrast:
  • Verzadiging = 5
Dit geeft het als resultaat ... Kan wellicht nog fijner afgewerkt worden, 't is maar een illustratie van wat ik daarnet probeerde uit te leggen.
Zoals je kan vaststellen toont de bewerkte foto maar een subtiel verschil, maar m.i. is de foto daardoor net dat ietsje beter geworden? Probeer zelf maar eens op de originele foto, Raoul.

Image
User avatar
raoul
Actieveling
Actieveling
Posts: 61
Joined: Sun 23 Nov 2008, 12:11

Re: foto level's

Post by raoul »

Amaai, bedankt zeg, inderdaad Gerrit je kan het verschil zien, daar heb je zelfs geen bril voor nodig, 1: in de rechter bovenhoek zie je de gevel niet meer van het gebouw, enook de lichtstraal vande schijnwerper op de kerk is verdwenen, de straat komt mooier uit, alsook de kerk. Ik heb mijn toestel ter hand genomen en de foto zoals je mij zo duidelijk hebt uitgelegd eens bekeken, en inderdaad op de grafiek zie je duidelijk wat je hebt beschreven, alsook de delen die ietwat aan overbelichting toe zijn. Ik zal nu mijn volgende foto's voor deze inzending eerst nog eens goed bekijken hoor, zoals we zeggen " een ezel stoot zich .... hahahah " maar ja zo zie je he, dit is wat ik noem : OPBOUWENDE KRITIEK hopelijk nog meer van dit ( alle als het niet te veel moeite is he ) nogmaals bedankt !!!! :D
NB wat vind je van het kerstkaartje ???
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests